2020/11/05
نجل الفنان محمود ياسين يكشف "مفاجأة" تلقاها يوم وفاة والده

كشف عمرو محمود ياسين، نجل الفنان الراحل محمود ياسين، وزوج ابنة الفنان محمد رياض، عن أسرار تكشف لأول مرة، وتفاصيل أيامه الأخيرة.

ففي أول لقاء إعلامي لأسرة محمود ياسين منذ وفاته، قال عمرو محمود ياسين، إن "محمود ياسين.. حكاية كبيرة أوي، أنا طبعا كنت في صراع كبير جدا يوم وفاة والدي.. أبويا مش شخص عادي له محبين وجمهور ومجتمع مهتم وبصيت لقيت نفسي فجأة بمثل الأسرة، وكان لازم في اليوم ده أبقى مسئول، وكنت برد على كل الناس حتى إللي ماعرفهمش أي رقم عشان بيعزوا".

وأضاف: "في هذا اليوم فوجئت إني فجأة مسئول عن محمود ياسين في آخر أيامه في الدنيا، كنت بسأل نفسي هتدفنه إزاي وهتصلي عليه فين؟ والقبر جاهز ولا لا؟ العزاء هيتعمل ولا مش هيتعمل، ولو اتعمل هيبقى فين؟ كل هذه الأسئلة لأن محمود ياسين كان أب مش عادي بالنسبة ليا بغض النظر عن كونه فنانا عظيما له يد بيضاء على الفن المصري في حاجات كتيرة".

وأوضح: "مش عاوز أركن دور أمي الفنانة شهيرة لأن دورها في حياتي وفي حياة رانيا وفي حياة محمود ياسين كبير جدا، أمي عملت كتير أوي خاصة في الفترة الأخيرة فوق ما حد يتخيل أو يتصور وكتير كانت لوحدها وبطولها اللي عملته كان كبير، وهي عملت بدافع الحب لأن أبويا كان زوج عظيم أوي".

وتوفي الفنان المصري محمود ياسين، الشهر الماضي،، ودُفن في مقابر أسرته في الفيوم، واستقبلت أسرته العزاء فيه في منطقة الشيخ زايد، وسط حضور كوكبة كبيرة من نجوم الفن والإعلام.  

تم طباعة هذه الخبر من موقع يمن برس https://yemen-press.net - رابط الخبر: https://yemen-press.net/news127587.html